Porturile din România, în stare avansată de degradare din cauza lipsei investiţiilor

Ne aflăm în Portul Bechet, în judeţul Dolj. În imediata apropiere a vămii, câteva silozuri străjuiesc hotarele. Investiţia de milioane de euro a fost făcută de unul dintre cei mai mari agricultori din ţară. Nu întâmplător este aşezată pe cursul apei. Mihai Anghel a făcut toate calculele şi ştie care este calea cea mai eficientă de a-şi transporta cerealele.Mihai Anghel, agricultor: E clar că transportul pe apă e cel mai ieftin transport din toate câte sunt în momentul de față. E clar că e mai ieftin decât cel pe calea ferată, care e mai ieftin decât cel pe auto.Cu toate acestea, doar 20% din mărfuri iau calea Dunării. Mihai Anghel, agricultor: Vă dați seama? Avem Portul Constanța, care este port la Marea Neagră și cel mai apropiat de orient. Să limitezi capacitatea de operare a Portului Constanța, împiedicând transportul pe fluviu, de diverse mărfuri care au destinația orientului, pentru mine e de neînțeles. Alt judeţ, aceleaşi probleme. În Portul Corabia, doar ambarcaţiunile pescăreşti de mici dimensiuni mai pot naviga fără emoţii. De 30 de ani, spune Primăria, Dunărea nu a fost curăţată. Iar investiţiile în infrastructura de transport naval au rămas doar un vis frumos.Dan Olteanu, purtător de cuvânt Primăria Corabia: Au fost foarte puține sau chiar deloc, după 1990. Eu pot să spun că așteaptăm chiar din ’90, așteptăm ca Dunărea să fie dragată, să fie făcută decolmatarea la nivelul acestui port, deoarece suferim. Nici de turism nu poate fi vorba. În Portul Drobeta, din Mehedinţi, localnicii nu au mai văzut picior de călător de multă vreme. Florin Măneanu, pescar Drobeta Turnu Severin: Acest port comercial și turistic este aproape închis, în acest moment. Sunt foarte puține vase care mai acostează, turiști nu mai vin.În tot acest timp, fluviul sporeşte economiile ţărilor pe care le străbate.Ţările din amonte privesc Dunărea ca pe o alternativă la o autostradă. În jurul ei, au dezvoltat turismul şi infrastructura de transport portuar şi naval. O comoară cu care noi nu am ştiut ce să facem.De ani de zile, guvernele uită de Dunăre şi porturi atunci când fac bugetul, deşi cei 1075 de kilometri pe care Dunărea îi parcurge pe teritoriul României ar fi o mină de aur. De ce a ajuns în asemenea situaţie? Am vrut să aflăm de la Administraţia Portuară, însă nu am primit niciun răspuns.

Sursa: Observator

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*