Ora de vară 2021. România trece la ora de vară în acest weekend. Ce trebuie să știi pentru a te acomoda noului orar

România trece la ora de vară în acest weekend, în noaptea de 27 spre 28 martie 2021, când ceasul se dă înainte cu o oră, astfel încât ora 3.00 va deveni ora 4.00. Pentru că trecerea la ora de vară 2021 poate avea un impact important asupra organismului, e bine să știm ce putem face pentru a ne acomoda noului orar.În România, ora de vară este corelată cu orarul de vară practicat în statele Uniunii Europene (UE). Ora oficială de vară, ora Europei Orientale la care trece ţara noastră în noaptea de 27 spre 28 martie 2021, a fost introdusă în România pentru prima dată în 1932. Până în 1939, a funcţionat în fiecare an, între prima duminică din aprilie, ora 00.00, şi prima duminică din octombrie, ora 01.00 (ore locale). Între anii 1941 şi 1979 nu s-a mai folosit ora de vară potrivit www.astro-urseanu.ro.În 1979, România a semnat Convenţia fusurilor orare, iar, în 1997, prin Ordonanţa nr. 20/1997 privind stabilirea orarului de vară şi a orei oficiale de vară pe teritoriul României, care la art (1) precizează că: “În cadrul orarului de vară se stabileşte ora oficială de vară, decalată cu o oră în avans faţă de ora Europei Orientale, aplicabilă din ultima duminică a lunii martie, ora 3.00, care devine ora 4.00, până la ultima duminică a lunii octombrie, ora 4.00, care devine ora 3.00”.Pe continentul european, schimbarea orei se face în toate ţările, cu excepţia Islandei, Georgiei, Belarusului, Azerbaidjanului, Turciei şi Rusiei, unele dintre aceste ţări au revenit la ora iniţială în timp ce altele au preferat să rămână continuu la ora de vară. Schimbarea orei nu este însă simultană în toate ţările, din cauza diferenţei de fus orar.Ora de vară a fost introdusă pentru a creşte numărul de ore în care oamenii beneficiază de lumina naturală a Soarelui.În anul 1784, plecând de la problema economisirii uleiului folosit la lămpile de iluminat, celebrul om de știință Benjamin Franklin a scris un eseu numit “An Economical Project” în care a evidențiat impactul pe care l-ar avea folosirea luminii de dimineaţă a soarelui.Ideea unei ore de vară a fost preluată ulterior de mai mulți oameni de știință până când aceasta a ajuns să fie pusă în aplicare, pentru prima dată, în timpul Primului Război Mondial, în 1916, de câteva ţări din Europa.Primii care au introdus ora de vară au fost germanii, începând cu 1916 (între 30 aprilie – 1 octombrie), potrivit www.timeanddate.com. Au urmat britanicii, care au introdus ora de vară tot în 1916 (între 21 mai – 16 octombrie), apoi Belgia, Danemarca, Franţa, Italia, Luxemburg, Olanda, Norvegia, Portugalia, Suedia, Turcia, scrie Agerpres.Pe 9 februarie 2018 Parlamentul European a pus sub semnul întrebării utilitatea Orei de Vară într-o lume modernă iar pe 26 martie 2019, eurodeputaţii au votat cu o largă majoritate abolirea schimbărilor sezoniere ale orei în Uniunea Europeană în 2021. În conformitate cu o propunere adoptată la începutul luni martie şi de Comisia pentru transport şi turism a Parlamentului European, statele membre UE vor renunţa la practica de a-şi schimba ora de două ori pe an şi vor decide dacă preferă să rămână la ora standard sau de iarnă sau să menţină permanent ora de vară. Conform proiectului de rezoluţie, ţările europene care decid să menţină permanent ora de vară vor efectua ultima schimbare în acest sens în ultima duminică din martie a anului 2021.Pe de altă parte, ţările care preferă să rămână la ora standard sau de iarnă îşi vor putea schimba ora pentru ultima dată în ultima duminică din octombrie 2021. Pentru a nu fi afectați de trecerea la ora de vară, medicii spun că este esențial să ne programăm timpul în așa fel încât să avem ore suficiente de somn.Totodată ar fi bine să-ți petrecei ziua cât mai mult în aer liber, sub lumina soarelui, lumina fiind principalul indiciu de mediu, suprimând secreția de melatonină care induce somnul. Seara, evită să privești ecranult telefonului ori a tabletei înainte de a te băga în pat. Schimbă telefonul cu o carte, ori ascultă câteva melodii care te relaxează. Nu bea alcool și nici cafea cu câteva ore înainte de a merge la culcare. Nici cina nu trebuie să fie una bogată.În timp ce unii dintre noi nici nu simţim această schimbare de oră, alţii sunt profund afectaţi. Scurtarea duratei somnului cu o oră, după trecerea la Ora de Vară 2021, precum şi trezirea cu oră mai devreme duce la un stres suplimentar, iar de aici pot apărea probleme cardiovasculare ori neuropsihice, precum insomnie, somnolenţă, astenie, apatie, agitaţie, irascibilitate, anxietate, tulburări de concentrare şi memorie, cefalee, vertij.

Sursa: Observator

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*