Fake news-ul care a făcut ocolul lumii. Femeia acuzată de blocarea Suezului

Timp de șapte zile, Canalul Suez, cea mai scurtă rută de transport maritim între Europa și Asia, a fost blocat în urma eșuării navei Ever Given. În urma evenimentului care a scufundat în haos lanțurile de aprovizionare globale, a apărut și un fake news care a făcut ocolul globului: incidentul a fost pus pe seama primei femei căpitan din Egipt, deși tânăra se afla la sute de kilometri distanță.Pe 23 martie, Canalul Suez a fost blocat complet, după eșuarea navei Ever Given. În urma incidentului s-a format un blocaj de 422 de nave de marfă în regiune. Incidentul s-a produs chiar la nord de portul Suez. În cele din urmă, pe 3 aprilie, ultimele 61 de nave rămase la coadă au trecut prin canal sâmbătă, a precizat Autoritatea Canalului Suez (SCA). Incidentul a declanşat o criză a transportului maritim internaţional, blocând trafic comercial mondial de 9 miliarde de dolari pe zi.Aflată la sute de kilometri distanță, la comanda navei Aida IV, prima femeie căpitan din Egipt a aflat de pe internet că este ținta unui fake news, fiind acuzată de blocarea Suezului. Zvonurile legate de implicarea Marwei Elselehdar în incidentul din Suez au fost declanșate de numeroase capturi de ecran cu o știre falsă atribuită publicației Arab News. Pozele au fost distribuite de zeci de ori pe social media. Imaginile, trucate însă, au la bază o știre adevărată publicată de Arab News pe 22 martie, care prezintă un portret al Marwei, prima femeia căpitan de navă din Egipt. Pe Twitter au fost create inclusiv conturi false, sub numele acesteia, care răspândeau diverse zvonuri despre implicarea lui Elselehdar în blocaj. Marwa Elselehdar a declarat pentru BBC că nu știe cine sau de ce a răspândit această știre falsă.„M-am simțit atacată poate pentru că sunt o femeie de succes în acest domeniu sau pentru că sunt cetățean egiptean, dar nu sunt sigură”.Nu este prima dată când tânăra de 29 de ani se confruntă cu provocări într-o industrie dominată de bărbați. În prezent, femeile reprezintă doar 2% din navigatorii lumii, potrivit Organizației Maritime Internaționale.În timpul studiilor, Elselehdar mărturisește că s-a confruntat cu atitudini sexiste la fiecare pas.„La bord, toți erau bărbați mai în vârstă, cu mentalități diferite, așa că a fost dificil să poți găsi persoane cu cu care să fii pe aceeași lungime de undă și cu care să comunici. A fost o provocare să trec prin asta singură și să o pot depăși fără să-mi afecteze sănătatea mintală”.„Oamenii din societatea noastră încă nu acceptă ideea ca fetele să lucreze departe de familie, pentru o lungă perioadă de timp”, a adăugat ea. „Dar când faci ceea ce îți place, nu ai nevoie de aprobarea nimănui”.Când au apărut știrea falsă despre rolul ei în blocajul Suezului, Marwa s-a temut de impactul pe care îl va avea asupra carierei sale.„Acest articol fals era scris în limba engleză, așa că s-a răspândit și în alte țări. Am încercat atât de mult să dezmint informațiile din acel articol, deoarece îmi afectează reputația și toate eforturile pe care le-am depus pentru a ajunge aici”.

Sursa: Observator

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*