Afacerea Metrorex, război pe banii și timpul călătorilor. Care este de fapt miza scandalului de la metrou

Dar care este de fapt miza scandalului de la Metrorex? Iar răspunsul pare că este unul singur: banii. În subteran s-a dezvoltat o întreagă reţea de afaceri din care nu statul câştigă grosul, ci sindicatul. Toate spaţiile comerciale şi de publicitate de la metrou sunt controlate printr-o firmă deținută în procent de 100% de Unitatea – Sindicatul Liber Metrou.Cătălin Drulă, Lucian Bode, Razvan Cuc, Lucian Şova. Iar lista poate continua. Sunt zeci de miniştri ai Transporturilor care au negociat de-a lungul vremii cu un singur om. Ion Rădoi, lider de Sindicat, numit de actualul ministru al Transporturilor “lider de cartel”. Indiferent de guvernare, i-a convins de fiecare dată pe angajaţii Metrotrex să rămână de partea lui pentru că a obţinut, an de an, majorări salariale. Astfel că, deşi a avut mereu contre cu şefii de la Transporturi pe tema afacerilor derulate de sindicat, a rămas de neclintit. Radu Berceanu, fost ministru al Transporturilor: Rădoi şi acoliţii lui, 20, 30 care conduc toată figura, îi are de partea lui pe toți ceilalți lucrători din metrou, de sus până jos, pentru că se duce și spune “oprim metroul dacă nu măriți salariile cu atât”. În felul asta a închis gura la restul, toți sunt trup și suflet cu Rădoi şi cu liderii de sindicat și după aia negociază celelalte. Autorităţile s-au ferit întotdeauna de grevele de la metrou, pentru că afectează sute de mii de bucureşteni. Iar Ion Rădoi a ştiut mereu acest lucru şi l-a folosit în negocieri. Chiar în urmă cu o săptămână anunţa că lucrurile ar putea degenera în subteran. Ion Rădoi, președinte USLM: Nu sunt în măsură să vă spun acum ce s-ar putea întâmpla, dar oricum nu este de bine. Nu este de bine, pentru că oamenii lucrează la 30 de metri sub pământ, pentru că nu au diverse căi de a-şi ajusta veniturile… Şi cu lipsă de oxigen, cu noxe, sunt oameni care lucrează noapte de noapte, peste 800 care şi-au schimbat ritmul biologic. Ion Rădoi, fost parlamentar PSD, conduce de peste 15 ani Sindicatului Liber de la Metrou. Are o declaratie de avere destul de bogată. Deține mai multe terenuri în Giurgiu, un apartament în București, o casă de vacanță în Dâmbovița, altă la Sinaia, o mașină și bijuterii de mii de euro. În 2019, câstiga peste 200.000 de lei doar din funcția de președinte de sindicat. Firma Sindomet Servcom SRL, deţinută de sindicat, a avut două contracte mari cu Metrorex. Unul pentru spații comerciale, și altul pentru spații publicitare. Cu alte cuvinte, profiturile pentru toate reclamele de la metrou și din închirierea chioșcurile au ajuns, în procente între 50 şi 75 la sută, la firma sindicatului. O situație pe care Ministerul Transporturilor încerca să o stopeze de mult timp, dar contractul era unul blindat. Lucian Șova, fostul ministrul al Transporturilor: Sindicatul realizează venituri despre care nici noi nu credem că pot fi adevărate, adică 100 de euro pe metru pătrat pe an spațiu comercial cu văd la metrou. Firma sindicatului lui Ion Radoi a ajuns la o cifră de afaceri de 7.9 milioane de lei anul trecut. Miza pentru afacerile din subteran e şi mai mare când vine vorba despre salariile lucrătorilor. Considerate prea mici de Sindicat, dar prea mari de Minister. Cătălin Drulă, ministrul Transporturilor: Masa salarială a companiei a crescut de trei ori, de la 300 la 900 de milioane, în ultimii cinci ani. Salariul mediu – de două ori. Un consilier de director general al Metrorex câştigă dublu faţă de un consilier de ministru, de exemplu. Ia 9.500 de lei în mână. Şi nu sunt singurele exemple. Un lăcătuş Metrorex câştigă aproape 8.000 de lei, iar un electrician în jur de 7.000 de lei. Cu tot cu sporurile pentru tunel, un director sau un şef de serviciu ajunge sa ia in mana peste 14.000 de lei pe luna. Răzvan Cuc, fostul ministrul al Transporturilor: Şi eu am avut discuții cu sindicatul, întotdeauna există un consens și viață oamenilor nu era obstrucționată de astfel de proteste. De obicei, am discutat pe marginea creșterilor salariale. Metrorex are datorii de aproape 200 de milioane de lei la bugetul de stat. O companie care cheltuieşte mai mult decât produce şi care blochează orice alte proiecte de dezvoltare a infrastructurii din Capitală.

Sursa: Observator

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*